Дієвість способів регулювання громадянської доброчесності у сприйнятті колективу громадян афінського поліса VI – IV ст. до н.е.

Автор(и)

  • Оксана Вар’ян КЗ «Запорізький обласний центр охорони культурної спадщини» ЗОР

DOI:

https://doi.org/10.31861/hj2023.58.149-158

Ключові слова:

колективні уявлення афінян, громадянська доброчесність, почесті, покарання, осуд, поліс

Анотація

У статті визначено, що для регулювання суспільної діяльності громадян афінський поліс застосовував почесті та покарання. Надання почестей мало стимулювати подальшу активну громадянську позицію афінян. Покарання ж мало запобігати випадкам ненормативної поведінки. У сприйнятті колективу громадян використання полісом різних видів почестей та покарань залежало від значимості вчинку, різнилось за ступенем ефективності. Найбільш дієвими вважались почесті, що сприяли поширенню доброї слави про людину (увінчання, встановлення статуї) або були фінансово вигідними (ателія). Значимість покарання залежала від рівня урізання прав. До типових належав штраф. Найбільш небажаними вважались атімія та вигнання з поліса, а також конфіскація майна, що часто їх супроводжувала. Відзначається усвідомлене ставлення афінян до впливу почестей та покарань на їх поведінку, що відображено у численних промовах ораторів.

Біографія автора

Оксана Вар’ян, КЗ «Запорізький обласний центр охорони культурної спадщини» ЗОР

заступниця директора

Посилання

Aeschines, The speeches of Aeschines, Cambridge, 1968.

Allen D., Imprisonment in Classical Athens, in «Classical Quarterly», 1997, Vol. 47, No. 1, P. 121-135.

Aristotelis, Politeia Athenaion, Lipsiae, 1914, 128 p.

Blok J., E. van’t Wout, Table arrengements: sitesis as a polis institution (IG I3 131), in «Feasting and polis institutions», Leiden, Boston, 2018, P. 181-204.

Cairns D., Honour and shame: modern controversies and ancient values, in «Critical quarterly», 2011, Vol. 53, No. 1, P. 23 41.

Cebrián R., The funeral oration as alternative to Homeric poetry in Classical Athens, in «Studia Philologica Valentina», 2005, Vol. 8, No. 5, P. 11 35.

Chaniotis A., Greek festivals and contests: definition and general characteristics, in «Thesaurus cultus et rituum antiquorum (ThesCRA)», Los Angeles, 2011, Vol. VII : Festivals and contests, Р. 4-43.

Cross N., Guess who’s Coming to Dinner: Hestia, Hospitality, and Interstate Relations in Classical Athens, in «First and Last: A devotional in honor of Hestia», Alexandria, 2017, P. 102-117.

Deene M., Seeking for honour(s)? The exploitation of philotimia and citizen benefactors in classical Athens, in «Revue belge de Philologie et d’Histoire», 2013, T. 91, Fasc. 1, P. 69 87.

Demosthenes. Orationes : in 7 vol., London, Cambridge, 1926-1939.

Dinarchus. Orationes. Minor attic orators : in 2 vol., London, Cambridge, 1962, Vol. 2, P. 165-325.

Dmitriev S., Athenian atimia and legislation against tyranny and subversion, in «The Classical Quarterly», 2015, Vol. 65 (01), P. 35 50.

Goette H., «Choregic» or victory monuments of the tribal Panathenaic contests, in «The Panathenaic games», Proceedings of an international conference held at the university of Athens, May 11 12, 2004, Oxford, 2007, P. 117 126.

Hyperides, Orationes. Minor attic orators : in 2 vol., London, Cambridge, 1962, Vol. 2, P. 370-605.

Inscriptiones Atticae Euclidis anno posteriors, Editio tertia, Pars I. Leges et decretal, Fasc. 2. Leges et decreta annorum 352/1 – 332/1, Berlin, 2012.

Isocrates, Orations. Letters : in 3 vol., London, Cambridge, 1928-1929, 1945.

Lambert S., What was the point of inscribed honorific decrees in classical Athens?, in «Sociable man : essays on ancient Greek social behavior in honour of Nick Fisher», Swansea, 2011, P. 193 214.

Lanni A., Social sanctions in Classical Athens, Symposion 2011: Vorträge zur griechischen und hellenistischen Rechtsgeschichte (Paris, September 7 10, 2011), Australian Academy os Sciences Press, 2013, P. 99-110.

Latyshev V., Ocherk grecheskih drevnostej : v 2 ch. [The essay of Greek antiquities], Sankt-Peterburg, 1997, ch. 1. 347 s.

Lewis D., R. Stroud, Athens honors king Euagoras of Salamis, in «Hesperia : The journal of the American school of classical studies at Athens», 1979, Vol. 48, No. 2, P. 180 193.

Loraux N., The «beautiful death» from Homer to democratic Athens, in «Arethusa», 2018, Vol. 51, Num. 1, P. 73 89.

Low P., Remembering, forgetting, and rewriting the past: Athenian inscriptions and collective memory, in «Histos. Supplement», 2020, Vol. 11, P. 236 238.

Lycurgus, Orationes. Minor attic orators : in 2 vol., London, Cambridge, 1962, Vol. 2, P. 9 -157.

Lysias, Orationes, Cambridge, 1930, 244 p.

J. Ma, Statues and cities: Honorific portraits and civic identity in the Hellenistic world, Oxford, 2013. 378 p.

MacDowell D., Hereditary «sitesis» in fourth-century Athens, in «Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik», 2007, Bd. 162, P. 111 113.

Osborne M., Entertainment in the Prytaneion at Athens, in «Zeitschrift für papirologie und epigraphic», 1981, Bd. 41, P. 153-170.

Papakonstantinou Z., Sport, victory commemoration and elite identities in archaic and early classical Athens, in «Classica et Mediaevalia : Danish journal of philology and history», 2014, Vol. 65, P. 87 126.

Pritchard D., Honouring the war dead in democratic Athens, in «Democracy and Salamis : 2500 years after the battle that saved Greece and Western world», Springer, 2022, P. 285 305.

Pritchard D., Public honours for Panhellenic sporting victors in democratic Athens, in «Nikephoros : zeitschrift für sport und kultur im altertum», 2012, Is. 25, P. 209 220.

Thucydides, History of the Peloponnesian war : in 4 vol., Cambridge, 1919-1923.

Welsh M., Honorary statues in Ancient Greece, in «The annual of the British school at Athens», 1904/1905, Vol. 11, Р. 32 49.

Youni M., Outlawry in Classical Athens: nothing to do with atimia, in «SYMPOSION 2017. Akten der gesellschaft für griechische und hellenistische Rechtsgeschichte», Wien, 2017, B. 27, P. 137-155.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-21

Як цитувати

Вар’ян, О. (2023). Дієвість способів регулювання громадянської доброчесності у сприйнятті колективу громадян афінського поліса VI – IV ст. до н.е. Науковий вісник Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. Історія, (58), 149–158. https://doi.org/10.31861/hj2023.58.149-158