Моделі інтеграції липован в поліетнічне середовище буковини: від збереження етнокультурної самобутності до іноетнічних та глобалізаційних впливів

Автор(и)

  • Іван Воротняк Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

DOI:

https://doi.org/10.31861/hj2022.56.18-29

Ключові слова:

Буковина, липовани, традиційна культура, етноконфесійна самобутність, інтеграція в іноетнічне середовище

Анотація

У пропонованій статті висвітлюється процес переселення і адаптації старообрядців у поліетнічному середовищі Буковини в кінці XVIII – на початку ХХ ст. Представники австрійської адміністрації краю були активними прихильниками залучення липован, мотивуючи свою позицію перед офіційним Віднем тим, що нові поселенці завдяки своїй працьовитості і практичним навичкам ведення господарства зможуть позитивно вплинути на економічний розвиток Буковини. Доволі швидко за старовірами закріпився образ працьовитих і підприємливих людей, які загалом вели здоровий спосіб життя, зберігаючи свою етнокультурну самобутність.

Дослідники констатують, що в середовищі буковинських липован впродовж тривалого часу зберігалося досить багато традиційних елементів матеріальної і духовної культури, хоча з часом відбулися певні зміни під дією іноетнічних чинників. Воднораз під впливом науково-технічного прогресу серед липован спостерігається частковий відхід від чітко регламентованих канонів, поступове долучення до технічних благ цивілізації.

Біографія автора

Іван Воротняк, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

кандидат історичних наук, доцент кафедри всесвітньої історії

Посилання

K. Bogatyrec, Istoriya Bukovinskoj eparhii [History of the Bukovina diocese], in «Biblioteka zhurnala “Rusin”», 2015, № 1, s. 29-343.

A. Budilovich, Putevye zametki o doline srednego i nizhnego Dunaya [Travel notes about the valley of the middle and lower Danube], in «Biblioteka zhurnala “Rusin”», 2017, № 1 (6), s. 14-52.

I. Chekhovskyi, Staroobriadtsi Bukovyny: problemy adaptatsii y zberezhennia etnorelihiinoi identychnosti v suchasnomu suspilstvi [Old Believers of Bukovina: problems of adaptation and preservation of ethno-religious identity in modern society], in «Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Zbirnyk naukovykh prats. Filosofiia», Chernivtsi, 2004, Vyp. 203-204, s. 158-165.

I. Chekhovskyi, Transformatsiia starozhytnoi tradytsii v suchasnomu staroobriadnytskomu seredovyshchi Chernivtsiv [Transformation of ancient tradition in the modern Old Believer environment of Chernivtsi], in «Etnos. Kultura. Dukhovnist. Materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii “Innovatsiini modeli rozvytku turystychnoi infrastruktury Ukrainy. Bukovynske ta svitove staroobriadnytstvo: istoriia, kultura, turyzm”», Chernivtsi, 23-24 veresnia 2006 r., Ch. 2, Chernivtsi, 2006, s. 282-293.

I. Chekhovskyi, Transformatsiia starozhytnoi tradytsii v suchasnomu staroobriadnytskomu seredovyshchi Chernivtsiv [Transformation of ancient tradition in the modern Old Believer environment of Chernivtsi], in «Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Zbirnyk naukovykh prats. Filosofiia», Chernivtsi, 2006, Vyp. 291-292, s. 231-239.

D. Dan, Die Lippowaner, in Die Ősterreichisch-Ungarische Monarchie in Wort und Bild. Bukowina, Wien, 1899, s. 282-295.

Derzhavnyi arkhiv Chernivetskoi oblasti, f. 3. Kraiove upravlinnia Bukowyny, op. 1, spr. 518 «b» Patent imperatora Patent imperatora Yosyfa II lypovanam. – Viden, 9 zhovtnia 1783 r., 235 ark.

Die Bukowina. Eine Allgemeine Heimatkunde = Bukovyna. Zahalne kraieznavstvo [Bukovyna. General local lore], Chernivtsi, Zelena Bukovyna, 2004, 488 s.

G. Drozdovskyi, Todi v Chernivtsiakh i dovkola. Spohady staroho avstriitsia [Then in Chernivtsi and around. Memories of an old Austrian], Chernivtsi, Molodyi bukovynets, 2001, 256 s.

N. Dushakova, Bytovoe vzaimodejstvie staroobryadcev s «inovercami»: aktualnye predpisaniya v tekstah i praktikah [Everyday interaction of Old Believers with «Gentiles»: current prescriptions in texts and practices], in «Zaprety i predpisaniya v slavyanskoj i evrejskoj kulturnoj tradicii», Мoskva, 2018, s. 149-164.

V. Eremica, Belaya Krinica – selo-«Titanik» [Belaya Krinitsa – the village-«Titanic»], in «Den», 2000, 22 aprelya, URL: https://day.kyiv.ua/ru/article/panorama-dnya/belaya-krinica-selo-titanik

F. Fodor, Kultura i byt russkih lipovan v Rumynii (konec XX – nachalo XXI vv.) [Culture and life of Russian Lipovans in Romania (late 20th – early 21st centuries)], in «Lipovane. Istoriya i kultura russkih rossiyan-staroobryadcev», Vyp. 2, Odessa, 2005, s. 117-130.

B. Haquet, Bucovina în prima descriere fizico-politică. – Călătorie în Carpaţii Dacici (1788-1789), Radauţi, Septentrion, 2002, 136 p.

S. Inikova, Narodnaya tradiciya i religioznaya ideya v sovremennoj pohoronnoj odezhde staroobryadcev-lipovan v Rumynii [Folk Tradition and Religious Idea in the Modern Funeral Clothes of the Lipovan Old Believers in Romania], in «Yaroslavskij pedagogicheskij vestnik», 2018, № 3, s. 334-339.

S. Inikova, Svadba lipovan Rumynii [Lipovan wedding in Romania], in «Lipovane. Istoriya i kultura russkih rossiyan-staroobryadcev», Vyp. 8, Odessa, 2011, s. 123-144.

Z. Jaroszewicz-Piereławcew, Staroobrzędowcy na Bukowinwie, in «Bukowina po stronie diaology», Sejny, Pogranicze, 1999, s. 137-145.

A. Krasovski, Priroda bilingvizma russkih-lipovan i mezhkulturnaya kommunikaciya v rumynskom polietnicheskom prostranstve [The nature of Russian-Lipovan bilingualism and intercultural communication in the Romanian polyethnic space], in «Russkaya grammatika 4.0. Sbornik tezisov mezhdunarodnogo nauchnogo simpoziuma. Moskva, 13–15 aprelya 2016 g.», Moskva, 2016, s. 76-81.

G. Kupchanko, Poselenie russkih staroobryadtsev v Bukovine [Settlement of Russian Old Believers in Bukovina], in «Istoricheskiy vestnik, Istoriko-literaturnyiy zhurnal», 1898, № 7, Iyul, s. 182-192.

o. Leontiy Varvarych, About the early history of the Lipovans of Bukovina [About the early history of the Lipovans of Bukovyna], in «Lipovane. Istoriya i kul’tura russkih rossiyan-staroobryadcev», Vyp. 9, Odessa, 2012, s. 103-108.

V. Matyushenko, Problema religioznoj identichnosti v kontekste ponimaniya osobennostej staroobryadchestva [The problem of religious identity in the context of understanding the features of the Old Believers], in «Izvestiya Irkutskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya “Politologiya. Religiovedenie”», 2015, Т. 14, s. 194-201.

I. Nadezhdin, O zagranichnyh raskolnikah [About foreign schismatics], in «Sbornik pravitelstvennyh svedenij o raskolnikah» sost. V.I. Kelsiev, London, 1860, Vyp. 1, s. 75-137.

Obshina staroobryadcev-lipovan Primorsko-Ahtarskogo rajona: istoriya i kultura [Community of Old Believers-Lipovans of the Primorsko-Akhtarsky district: history and culture], Krasnodar, 127 s.

M. Shahov, Problemy vzaimootnoshenij staroobryadchestva s sovremennym obshestvom [Problems of the relationship between the Old Believers and modern society], in «Staroobryadchestvo: istoriya, kultura, sovremennost. Materialy», Moskva, 1998, s. 8-10.

L.-A. Simiginowicz-Staufe, Die Volkergruppen der Bukowina, Czernowitz: Druck und Verlag von H. Czopp, 1884, 203 s.

Yu. Skibickaya, Kuda uhodit vera? Kak zhivet glavnoe v Ukraine selo staroobryadcev [Where does faith go? How the main village of Old Believers lives in Ukraine], in «Ukrainska pravda. Zhyttia», URL: https://life.pravda.com.ua/travel/2017/08/30/226134/

E. Smilyanskaya, Rol zapreta v sohranenii identichnosti konfessionalnoj gruppy (po materialam staroobryadcheskih obshin) [The role of prohibition in preserving the identity of a confessional group (based on materials from Old Believer communities)], in «Problemy identichnosti: chelovek i obshestvo nakanune Tretego tysyacheletiya», Moskva, ROO Kennan, 2003, URL: http://www.ruthenia.ru/folklore/smilanskaya2.htm

A. Tychina, White Well, URL: http://www.doroga.ua/Pages/ArticleDetails.aspx?Article-ID=1168

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-30

Як цитувати

Vorotniak, I. (2022). Моделі інтеграції липован в поліетнічне середовище буковини: від збереження етнокультурної самобутності до іноетнічних та глобалізаційних впливів. Науковий вісник Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. Історія, (56), 18-29. https://doi.org/10.31861/hj2022.56.18-29

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають