Святий Феодор Стратилат і русько-візантійські війни
DOI:
https://doi.org/10.31861/hj2021.53.6-18Ключові слова:
святий Феодор, Русь, Візантія, Константинополь, Доростол, Святослав Cлавний, Іоанн ЦимісхійАнотація
У статті йдеться про конструкцію образу святого Феодора Стратилата як захисника візантійців під час русько-візантійських війн X ст. Оскільки уявлення про переможну роль святого Феодора Стратилата було запозичене із візантійських текстів староруським літописцем, то визначення форм пам’яті про святого включає перечитання повідомлень візантійської літератури про напад русів на Константинополь у 941 р. та битву з русами під Доростолом у 971 р. Детально аналізуючи оповідь Житія Василія Нового про війну з русами 941 р., автор доводить, що стратиг Феодор виступає у Житії як святий, а не гаданий стратиг феми Фракісіїв. Після чого, визначаються форми актуалізації пам’яті про святого Феодора Стратилата в Константинополі, а саме – ті з них, що були спричинені останньою великою війною з русами Святослава Хороброго. Зокрема, увага звертається на те, що після кампанії Іоанна Цимісхія проти русів у 971 р. поширюється сприйняття серед візантійських авторів кінця X ст. пов’язувати святого Феодора саме з Фракією. Окремо висвітлюється питання джерел Історії Лева Диякона та Огляду історії Іоанна Скілиці про роль святого Феодора у битві під Доростолом. Визначається, що саме нетривале перейменування Доростолу у Феодорополь вплинуло на посилення культу святого на цих землях. Автор припускає, що зміна ментальної географії культу святого вплинула на староруського літописця, який з пізнішої перспективи вирішив привести святого Феодора на поле бою з русами у 941 р. з «Фраки».
Посилання
J-Cl. Cheynet, La société Byzantine l’apport des sceaux [Bilans de recherche, 3], Paris, 2008, Vol. 2.
J-Cl. Cheynet, Les Phocas, in: Le traité sur la guérilla de l’empereur Nicéphore Phocas, ed. Gilbert Dagron (Paris, 1986), pp. 289–315.
P. Diaconu, Où se trouvait Théodoroupolis, nom consigné sur certains sceaux du Grand Preslav?, in: «Vtory mezhdunaroden konhres po bolharystyka. Doklady 6». Sofia, 1987, pp. 437–448.
Drpić, The Serres Icon of Saints Theodores, in: «Byzantinische Zeitschrift», 2012, Vol. 105(2), pp. 645–694. DOI: https://doi.org/10.1515/bz.2012.0025
F. Dölger, Rev. H. Grégoire, Saint Théodore le Stratélate, in: «Byzantinische Zeitschrift», 1938, Vol. 38, pp. 519–521. DOI: https://doi.org/10.1515/byzs.1938.38.1.36
F. Dölger, Die Chronologie des grossen Feldzuges des Kaisers Johannes Tzimiskes gegen die Russen, in: «Byzantinische Zeitschrift», 1932, Vol. 32, pp. 275–292. DOI: https://doi.org/10.1515/byzs.1932.32.2.275
P. Frankopan, Unravelling the Alexiad: Who was ‘Devgenevich’ of the Russian Primary Chronicle and ‘Pseudo Diogenes’ of the Greeksources?, in «Byzantine and Modern Greek Studies», 2005, Vol. 29/2, pp. 147–166. DOI: https://doi.org/10.1179/byz.2005.29.2.147
O. Fylypchuk, Studia Byzantino-Rossica, Chernivtsi, 2013.
H. Grégoire, L’expédition d’Igor (941) et la Chronique russe, Saint Théodore Spongarios ou Sporakios, in: «Byzantion», 1936, Vol. 11, pp. 605–607.
H. Grégoire, La dernière campagne de Jean Tzimikès contre les Russes, in: «Byzantion», 1937, 12, pp. 267–276.
H. Grégoire, Saint Théodore le Stratélate et les Russes d’Igor, in: «Byzantion», 1938, Vol. 13, pp. 291–300.
P. Grotowski, Arms and Armour of the Warrior Saints Tradition and Innovation in Byzantine Iconography (843–1261), Leiden, Boston, 2013.
Ipatevskaia letopys, in: Polnoe sobranye russkykh letopysei, Moskva, 2001, T. 2.
R. Janin, Les églises byzantines des saints militaires. (Constantinople et banlieue) (Suite et fin), in: «Échos d’Orient», 1935, Vol. 34, pp. 56–70. DOI: https://doi.org/10.3406/rebyz.1935.2819
Jordanov, Pechatyte ot stratehyiata v Preslav (971-1088), Sofia, 1993.
Jordanov, Koi bolharsky hrad e byl narechen Teodoropol?, in: «Vekove», 1983, №1, с. 58–63.
A. Kaldellis, The original source for Tzimiskes’ Balkan campaign (971 AD) and the emperor’s classicizing propaganda, in: «Byzantine and Modern Greek Studies», 2013, Vol. 37/1, pp. 35–52. DOI: https://doi.org/10.1179/0307013112Z.00000000017
A. Kaldellis, A Union of Opposites: The Moral Logic and Corporeal Presence of the Teotokos on the Field of Battle, in: «Pour l’amour de Byzance. Hommage à Paolo Odorico», ed. Сh. Gastgeber, Frankfurt am Main, 2012, pp. 131–145.
A. Kazhdan, A History of Byzantine Literature (850–1000), ed. Ch. Angelidi, Athenes, 2006.
Lavrentevskaia letopys, in: Polnoe sobranie russkikh letopisei, Moscow, 2001.
Leonis Diaconi Caloensis, Historiae Libri Decem, ed. C.B. Hase, Bonn, 1828.
The Life of Saint Basil the Younger. Critical Edition and Annotated Translation of the Moscow Version, ed. and trans. by D. F. Sullivan, A.-M. Talbot, and S. McGrath [Dumbarton Oaks Studies XLV.], Washington, Cambridge, MA, 2014.
P. Magdalino, What We Heard in the Lives of the Saints We Have Seen with Our Own Eyes”: The Holy Man as Literary Text in Tenth-Century Constantinople, in: «The Cult of Saints in Late Antiquity and the Early Middle Ages: Essays on the Contribution of Peter Brown», ed. J. Howard-Johnson, P.A. Hayward, Oxford, 2002, pp. 83–112. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198269786.003.0005
Symeonis Magistri et Logothetae, Сhronicon, ed. Staffan Wahlgren, Berlin, New York, 2006.
M. McCormick, Eternal Victory. Triumphal Rulership in Late Antiquity, Byzantium and the Early Medieval West, Cambridge, 1986.
N. Oikonomides, Les listes de preseance byzantines du IXe et Xe siecle, Paris, 1972.
N. Oikonomides, Le dedoublement de Saint Theodore et les villes d’Euchaita et d’Euchaneia, in: Analecta Bollandiana, 1986, Vol. 104, pp. 327–335. DOI: https://doi.org/10.1484/J.ABOL.4.03156
The Povest’ vremennykh let: An interlinear collation and paradosis, ed. D. Ostrowski [Harvard library of early Ukrainian literature. Texts, 10] Cambridge MA, 2003, Vol. 1–3.
Prodolzhenie khroniki Georgiia Amartola po Vatykanskomu spisku, in: V. Istrin, Knigi vremennyia i obrazne Georgyia mnikha. Khronika Georgiia Amartola v drevnem drevnerusskom perevode. Tekst, issledovanie, slovar’. Petrograd, 1920, t. 2.
Prosopographie der mittelbyzantinischen Zeit. Zweite Abteilung (867–1025), ed. R-J. Lilie, Berlin, Boston, 2013, Vol. 6.
Ps-Symeon, Chronica, ed. Bekker, Bonn, 1838.
M. Raev, The Russian-Byzantine Treaty of 971: Theophilos and Sveneld, in: «Revue des études byzantines», 2006/2007, Vol. 64/65, pp. 329–340. DOI: https://doi.org/10.3406/rebyz.2006.2395
L. Ryden, The Life of St. Vasil the Younger and the Date of the Life of St. Andreas Salos, in: «Harvard Ukrainian Studies», 1983, Vol. 7, pp. 568–587.
S. Runciman, The Emperor Romanus Lecapenus and his Reign. A Study of Tenth-Century Byzantium, Cambridge, 1929.
Ioannis Scylitzae, Synopsis Historiarum, ed. I. Thurn, Berlin, New York, 1973.
John Skylitzes, A Synopsis of Byzantine History, trans. by J. Wortley, with introduction and notes by J-Cl. Cheynet, Cambridge, 2010. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511779657
Theophanes Continuâtes, Chronographia, ed. I. Bekker, Bonnae, 1838.
M. Suzumov, Ob istochnikakh L’va Dyakona y Skilitsy, in: «Vizantiiskoe obozrenie (Revue Byzantine)», 1916, t. 2, c. 106–166.
A. Shakhmatov, Povest vremennykh let’ i ee istochniki, in: «Trudy otdela drevnerusskoi literatury», 1940, t. 4, с. 9–150.
A. Tolochko, Ocherki nachalnoi Rusi. Kyiv, St. Petersburg, 2015.
A. Veselovskyi, Razyskaniia v oblasty russkogo dukhovnogo stikha, in: «Sbornik otdelenyia russkogo yazyka i slovesnosti Imperatorskoi Akademii nauk», 1889, t. 46, c. 117–145.
A. Veselovskyi, Videnye Vasiliia Novogo o pokhode russkikh na Vizantiiu v 941 g., in: «Zhurnal Ministerstva Narodnogo Prosveshcheniia», 1899, Ch. SSLXI, s. 80–93.
S. Vilinskyi, Zhytie sv. Vasiliia Novogo v russkoi literature, Odessa, 1911–1913, Ch. 1–2.
Ch. Walter, Theodore, archetype of the warrior saint, in: «Revue des études byzantines», 1999, Vol. 57, pp. 163–210. DOI: https://doi.org/10.3406/rebyz.1999.1970
C. Zuckerman, Cappadocian Fathers and the Goths, in: «Travaux et Mémoires», 1991, Vol. 11, pp. 473–486.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Олександр Филипчук

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.