Штучний інтелект в історичній освіті: спостереження та перспективи

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Тарас Ковалець

Анотація

Загальнодоступні чат-боти на базі штучного інтелекту (ШІ) швидко стають невід’ємною частиною нашого життя. Це програмні середовища, які базуються на результатах роботи нейронних мереж з величезними масивами передусім текстових даних, що враховують специфіку природних людських мов, можуть сприймати текст, введений користувачем, і генерувати текстові відповіді. Наразі існують десятки популярних чат-ботів, серед яких найбільш відомі ChatGPT, Bing, Claude і Bard.
Автор публікації вже понад рік ретельно вивчає їх для особистих потреб та спостерігає за стрімким проникненням цих систем ШІ в освітній процес. За останні два навчальні семестри застосування студентами таких чат-ботів стало надзвичайно поширеним, хоч здійснюється переважно з грубим порушенням академічної доброчесності. Текст, який повинен забезпечити відповідь на різні питання з історії, генерується чат-ботами феноменально швидко, але загалом він настільки ж феноменально далекий від очікувань.
Можна виділити кілька специфічних індикаторів, котрі вказують на таке порушення доброчесності: перефразування, абсолютна узагальненість, позбавленість будь-яких важливих фактів і дат, абсурдність тверджень та кардинальне перебільшення важливості історичних проблем, подій та осіб, змішування фактологічного матеріалу з різних епох, історії різних держав і народів.
Великою проблемою видається переписування тексту (рерайтинг), з яким чат-боти добре дають собі раду і який наявні системи перевірки плагіату не в стані ідентифікувати.
Стосовно тестових завдань, зважаючи на їх переважну простоту і орієнтованість на перевірку певних усталених фактів, чат-боти «забезпечують» навіть до 90% правильних відповідей. Технічним рішенням у цій ситуації можуть бути спеціальні плагіни для обмеження переходу між вкладками браузера, хоч вони платні й незручні у використанні.
Єдиним дієвим способом відновити академічну доброчесність видається спрямування освітяністориків – не толерувати подібне застосування цих систем, ретельно пояснювати студентам їх шкідливість для сфери історичної освіти.
Чат-боти на базі ШІ навряд чи будуть колись заборонені або ліквідовані. Потрібно змиритися з тим, що вони існують, і пристосуватися до того, як вони працюють. Це справді проривні технології, котрі можуть якісно покращити історичну освіту в майбутньому, однак, на жаль, не в теперішньому.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Ковалець, Т. (2023). Штучний інтелект в історичній освіті: спостереження та перспективи. Науковий вісник Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. Історія, (58), 143–148. https://doi.org/10.31861/hj2023.58.143-148
Розділ
Статті
Біографія автора

Тарас Ковалець, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

кандидат історичних наук, асистент кафедри історії України

Посилання

Bogost, I. (2022), ChatGPT Is Dumber Than You Think, available at: https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/12/chatgpt-openai-artificial-intelligence-writing-ethics/672386/ (accessed 2 December 2023).

Duszczyk, M. (2023), ChatGPT może zniszczyć Wikipedię. Halucynacje i zalew fałszywych historii [ChatGPT could destroy Wikipedia. Hallucinations and a flood of fake stories], available at: https://cyfrowa.rp.pl/technologie/art38428041-chatgpt-moze-zniszczyc-wikipedie-halucynacje-i-zalew-falszywych-historii (accessed 2 December 2023).

Horlach, P. (2023), «Doviriai, ale pereviriai»: yak vidreahuvaly na poshyrennia feikovoi biohrafii Olesia Honchara, stvorenoi ChatGPT [«Trust, but verify»: how they reacted to the spread of the fake biography of Oles Honchar created by ChatGPT], available at: https://suspilne.media/culture/435771-doviraj-ale-pereviraj-ak-vidreaguvali-na-posirenna-fejkovoi-biografii-olesa-goncara-stvorenoi-chatgpt/ (accessed 2 December 2023).

Roose, K. (2023), Don’t Ban ChatGPT in Schools. Teach With It, available at: https://www.nytimes.com/2023/01/12/technology/chatgpt-schools-teachers.html (accessed 2 December 2023).

Thefrenchhistorypodcast (2023), The Not-So-Accurate-History of France by ChatGPT, available at: https://www.thefrenchhistorypodcast.com/the-not-so-accurate-history-of-france-by-chatgpt/ (accessed 2 December 2023).