Моделі інтеграції липован в поліетнічне середовище буковини: від збереження етнокультурної самобутності до іноетнічних та глобалізаційних впливів
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
У пропонованій статті висвітлюється процес переселення і адаптації старообрядців у поліетнічному середовищі Буковини в кінці XVIII – на початку ХХ ст. Представники австрійської адміністрації краю були активними прихильниками залучення липован, мотивуючи свою позицію перед офіційним Віднем тим, що нові поселенці завдяки своїй працьовитості і практичним навичкам ведення господарства зможуть позитивно вплинути на економічний розвиток Буковини. Доволі швидко за старовірами закріпився образ працьовитих і підприємливих людей, які загалом вели здоровий спосіб життя, зберігаючи свою етнокультурну самобутність.
Дослідники констатують, що в середовищі буковинських липован впродовж тривалого часу зберігалося досить багато традиційних елементів матеріальної і духовної культури, хоча з часом відбулися певні зміни під дією іноетнічних чинників. Воднораз під впливом науково-технічного прогресу серед липован спостерігається частковий відхід від чітко регламентованих канонів, поступове долучення до технічних благ цивілізації.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Посилання
K. Bogatyrec, Istoriya Bukovinskoj eparhii [History of the Bukovina diocese], in «Biblioteka zhurnala “Rusin”», 2015, № 1, s. 29-343. DOI: https://doi.org/10.17223/23451734/1/2
A. Budilovich, Putevye zametki o doline srednego i nizhnego Dunaya [Travel notes about the valley of the middle and lower Danube], in «Biblioteka zhurnala “Rusin”», 2017, № 1 (6), s. 14-52.
I. Chekhovskyi, Staroobriadtsi Bukovyny: problemy adaptatsii y zberezhennia etnorelihiinoi identychnosti v suchasnomu suspilstvi [Old Believers of Bukovina: problems of adaptation and preservation of ethno-religious identity in modern society], in «Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Zbirnyk naukovykh prats. Filosofiia», Chernivtsi, 2004, Vyp. 203-204, s. 158-165.
I. Chekhovskyi, Transformatsiia starozhytnoi tradytsii v suchasnomu staroobriadnytskomu seredovyshchi Chernivtsiv [Transformation of ancient tradition in the modern Old Believer environment of Chernivtsi], in «Etnos. Kultura. Dukhovnist. Materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii “Innovatsiini modeli rozvytku turystychnoi infrastruktury Ukrainy. Bukovynske ta svitove staroobriadnytstvo: istoriia, kultura, turyzm”», Chernivtsi, 23-24 veresnia 2006 r., Ch. 2, Chernivtsi, 2006, s. 282-293.
I. Chekhovskyi, Transformatsiia starozhytnoi tradytsii v suchasnomu staroobriadnytskomu seredovyshchi Chernivtsiv [Transformation of ancient tradition in the modern Old Believer environment of Chernivtsi], in «Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Zbirnyk naukovykh prats. Filosofiia», Chernivtsi, 2006, Vyp. 291-292, s. 231-239.
D. Dan, Die Lippowaner, in Die Ősterreichisch-Ungarische Monarchie in Wort und Bild. Bukowina, Wien, 1899, s. 282-295.
Derzhavnyi arkhiv Chernivetskoi oblasti, f. 3. Kraiove upravlinnia Bukowyny, op. 1, spr. 518 «b» Patent imperatora Patent imperatora Yosyfa II lypovanam. – Viden, 9 zhovtnia 1783 r., 235 ark.
Die Bukowina. Eine Allgemeine Heimatkunde = Bukovyna. Zahalne kraieznavstvo [Bukovyna. General local lore], Chernivtsi, Zelena Bukovyna, 2004, 488 s.
G. Drozdovskyi, Todi v Chernivtsiakh i dovkola. Spohady staroho avstriitsia [Then in Chernivtsi and around. Memories of an old Austrian], Chernivtsi, Molodyi bukovynets, 2001, 256 s.
N. Dushakova, Bytovoe vzaimodejstvie staroobryadcev s «inovercami»: aktualnye predpisaniya v tekstah i praktikah [Everyday interaction of Old Believers with «Gentiles»: current prescriptions in texts and practices], in «Zaprety i predpisaniya v slavyanskoj i evrejskoj kulturnoj tradicii», Мoskva, 2018, s. 149-164. DOI: https://doi.org/10.31168/2658-3356.2018.11
V. Eremica, Belaya Krinica – selo-«Titanik» [Belaya Krinitsa – the village-«Titanic»], in «Den», 2000, 22 aprelya, URL: https://day.kyiv.ua/ru/article/panorama-dnya/belaya-krinica-selo-titanik
F. Fodor, Kultura i byt russkih lipovan v Rumynii (konec XX – nachalo XXI vv.) [Culture and life of Russian Lipovans in Romania (late 20th – early 21st centuries)], in «Lipovane. Istoriya i kultura russkih rossiyanstaroobryadcev», Vyp. 2, Odessa, 2005, s. 117-130.
B. Haquet, Bucovina în prima descriere fizico-politică. – Călătorie în Carpaţii Dacici (1788-1789), Radauţi, Septentrion, 2002, 136 p.
S. Inikova, Narodnaya tradiciya i religioznaya ideya v sovremennoj pohoronnoj odezhde staroobryadcev-lipovan v Rumynii [Folk Tradition and Religious Idea in the Modern Funeral Clothes of the Lipovan Old Believers in Romania], in «Yaroslavskij pedagogicheskij vestnik», 2018, № 3, s. 334-339.
S. Inikova, Svadba lipovan Rumynii [Lipovan wedding in Romania], in «Lipovane. Istoriya i kultura russkih rossiyan-staroobryadcev», Vyp. 8, Odessa, 2011, s. 123-144.
Z. Jaroszewicz-Piereławcew, Staroobrzędowcy na Bukowinwie, in «Bukowina po stronie diaology», Sejny, Pogranicze, 1999, s. 137-145.
A. Krasovski, Priroda bilingvizma russkih-lipovan i mezhkulturnaya kommunikaciya v rumynskom polietnicheskom prostranstve [The nature of Russian-Lipovan bilingualism and intercultural communication in the Romanian polyethnic space], in «Russkaya grammatika 4.0. Sbornik tezisov mezhdunarodnogo nauchnogo simpoziuma. Moskva, 13–15 aprelya 2016 g.», Moskva, 2016, s. 76-81.
G. Kupchanko, Poselenie russkih staroobryadtsev v Bukovine [Settlement of Russian Old Believers in Bukovina], in «Istoricheskiy vestnik, Istoriko-literaturnyiy zhurnal», 1898, № 7, Iyul, s. 182-192.
o. Leontiy Varvarych, About the early history of the Lipovans of Bukovina [About the early history of the Lipovans of Bukovyna], in «Lipovane. Istoriya i kul’tura russkih rossiyan-staroobryadcev», Vyp. 9, Odessa, 2012, s. 103-108.
V. Matyushenko, Problema religioznoj identichnosti v kontekste ponimaniya osobennostej staroobryadchestva [The problem of religious identity in the context of understanding the features of the Old Believers], in «Izvestiya Irkutskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya “Politologiya. Religiovedenie”», 2015, Т. 14, s. 194-201.
I. Nadezhdin, O zagranichnyh raskolnikah [About foreign schismatics], in «Sbornik pravitelstvennyh svedenij o raskolnikah» sost. V.I. Kelsiev, London, 1860, Vyp. 1, s. 75-137.
Obshina staroobryadcev-lipovan Primorsko-Ahtarskogo rajona: istoriya i kultura [Community of Old BelieversLipovans of the Primorsko-Akhtarsky district: history and culture], Krasnodar, 127 s.
M. Shahov, Problemy vzaimootnoshenij staroobryadchestva s sovremennym obshestvom [Problems of the relationship between the Old Believers and modern society], in «Staroobryadchestvo: istoriya, kultura, sovremennost. Materialy», Moskva, 1998, s. 8-10.
L.-A. Simiginowicz-Staufe, Die Volkergruppen der Bukowina, Czernowitz: Druck und Verlag von H. Czopp, 1884, 203 s.
Yu. Skibickaya, Kuda uhodit vera? Kak zhivet glavnoe v Ukraine selo staroobryadcev [Where does faith go? How the main village of Old Believers lives in Ukraine], in «Ukrainska pravda. Zhyttia», URL: https://life.pravda.com.ua/travel/2017/08/30/226134/
E. Smilyanskaya, Rol zapreta v sohranenii identichnosti konfessionalnoj gruppy (po materialam staroobryadcheskih obshin) [The role of prohibition in preserving the identity of a confessional group (based on materials from Old Believer communities)], in «Problemy identichnosti: chelovek i obshestvo nakanune Tretego tysyacheletiya», Moskva, ROO Kennan, 2003, URL: http://www.ruthenia.ru/folklore/smilanskaya2.htm
A. Tychina, White Well, URL: http://www.doroga.ua/Pages/ArticleDetails.aspx?Article-ID=1168